دانستنی ها

دانستنی ها

دانستنی ها

دانستنی ها

RFID

فناوری رادیو شناسه " (مخفف Radio Frequency Identification = RFID) یکی از کارآمدترین آنها می باشد که امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.


سامانه شناسایی امواج رادیویی (Radio Frequency Identification – RFID) سامانه شناسایی بی سیمی است که قادر به تبادل داده ها به وسیله برقراری اطلاعات بین یک Tag که به یک کالا، کارت و... متصل شده و یک بازخوان (Reader) است.  فناوری RFID از سیگنالهای الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده ها بدون تماس بهره می برند. اصولا به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته می شود.


به طور کلی شناسایی خودکار و نگهداری داده ها (AIDC) روشی است که طی آن تجهیزات سخت افزاری یا نرم افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. بارکدها، کدهای دو بعدی، سیستم های انگشت نگاری، سامانه شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و... از جمله این راهکارها می باشند. یکی از جدیدترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا RFID هست. امروزه توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگی چون «وال مارت» و «مک دونالد» و نیز سازمان های مهمی چون "وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا" استفاده شده و امتحان خود را به خوبی پس داده است.


آنتن RFID و یا همان " RFID Antenna " امواج رادیویی را در محدوده مشخصی منتشر می کند. این امواج رادیویی دو عمل اصلی انجام می دهند :

1) وسیله ای برای ارتباط با RFID Tag است (transponder)

2) انرژی مورد نیاز tag برای برقراری ارتباط را فراهم می کند (در مورد تگهای passive )

وقتی که یک tag در میدان الکترو مغناطیسی ایجاد شده در اطراف reader قرار می گیرد، سیگنالهای فعال کننده که توسط آنتن فرستاده شده اند روی آن اثر گذاشته و به عبارتی تراشه RFID را بیدار می کند و این تراشه اطلاعات موجود در tag را در اختیار آنتن قرار می دهد. نقش transceiver در این عملیات کنترل خطوط ارتباطی و داده ها است.

در واقع یک دستگاه reader ترکیبی است از یک scanning antenna و transceiver .

اطلاعات خوانده شده توسط reader به server محلی موجود انتقال می یابد و این اطلاعات پردازش شده و در تشکیلات داخلی یک سازمان برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.