دانستنی ها

دانستنی ها

دانستنی ها

دانستنی ها

سولفات آهن

آهکی بودن خاکها،PH  بالا، ماده آلی کم و بی کربنات زیاد در آب آبیاری از عواملی هستند که قابلیت استفاده این عنصر را برای گیاهان محدود کرده و خسارات جبران ناپذیری را بر میزان تولید و کیفیت محصولات وارد می نماید. علائم و عوارض ناشی از کمبود این عنصر در اکثر نقاط ایران و در اغلب محصولات به فراوانی به چشم می خورد. استفاده از سولفات آهن به همراه ماده آلی، گوگرد و باکتری تیوباسیلوس باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان شده و مصرف آن در دراز مدت می تواند کمبودآهن را برطرف سازد.


سولفات آهن به دو صورت سولفات آهن آبدار (FeSO4.7H2O) با 18 درصد آهن و سولفات آهن خشک(FeSO4.H2O) با 20 درصد آهن کاملاً محلول در آب تولید و به صورت کریستاله و پودری عرضه می نمائیم.


سولفات آهن برای برطرف کردن زردی و رنگ پریدگی برگها، افزایش میزان کلروفیل و فتوسنتز گیاه بسیار مفید می باشد.


آهن : مهمترین عمل آهن حضور در سیستمهای آنزیمی گیاه است. وجود آهن برای سنتز کلروفیل ضروری است زیرا کمبود آن باعث زردی یا کلروز در برگها میشود. اهمیت آنزیمهای آهن دار به ویژه سیتوکرومها در عمل تنفس گیاه واضح است.


آهن بصورت فرو Fe+2 جذب گیاه میشود. با وجود اینکه مقدار این عنصر در خاکها زیاد است اما علائم کمبود آن به وفور گزارش شده است. در خاکهای قلیایی و اسیدی به علت فقدان آهن محلول، این کمبود بروز میکند، مضاف بر آن مقدار بیش از اندازه برخی از عناصر مانند فسفر، روی، مس، منگنز و نیکل در خاک میتواند به ایجاد این کمبود کمک کند.


 آهن یکی از عناصر ضروری برای رشد همه گیاهان می‌باشد که باعث تشکیل کلروفیل و بالا بردن سبزینگی گیاه و افزایش رشد و گلدهی و باردهی محصول می شود و درصورت کمبود آن کلروفیل به مقدار کافی در سلولهای برگ ایجاد نمی‌شود و برگها رنگ پریده به نظر می‌‌آیند. البته بجز رگبرگها، کل سطح برگ زرد رنگ می‌شود وابتدا این علائم در برگهای جوان وقسمت بالای ساقه مشاهده می‌شود و به تدریج کل گیاه را در بر می‌گیرد.


محققان برای اولین بار موفق به پرینت سه بعدی قرنیه چشم شدند

محققان دانشگاه نیوکسل اخیراً به تکنیکی تجربی و انقلابی دست یافته اند که می تواند به میلیون ها نفری که در لیست های پیوند قرنیه حضور دارند کمک کند. با استفاده از یک بیوپرینتر سه بعدی معمولی، چه کانن، پروفسور مهندسی بافت و تیم او توانستند پرینت سه بعدی سلول های بنیادی یک قرنیه سالم را با کلاژن و آلژینات (نوعی از شکر که گاه در بازسازی بافتی مورد استفاده قرار می گیرد) ترکیب کنند و یک نوع «جوهر زیستی» بسازند که امکان پرینت آن به شکل قرنیه انسان در تنها 10 دقیقه وجود دارد.

قرنیه نقشی اساسی در فوکوس و نیز محافظت از چشم در برابر گرد و غبار و باکتری ایفا می کند. با این حال چون قرنیه در بیرونی ترین لایه چشم قرار گرفته، شدیداً در برابر صدمات مختلف آسیب پذیر است. پرینتر سه بعدی در سراسر جهان بالغ بر 10 میلیون نفر در معرض خطر کوری به خاطر صدمات وارده به قرنیه هستند اما تعداد اندکی از آنها شانس پیوند قرنیه را دارند. اما حالا به لطف قرنیه پرینت سه بعدی شده تیم نیوکسل، می توان به تولید تعداد نامحدودی قرنیه برای پیوند و کمک به بیماران پرداخت.

ویژگی های یک ناشر خوب و منتخب

کیفیت در تولید و چاپ کتاب:

مهمترین ملاک انتخاب یک ناشر کیفیت کتاب های چاپی آن ناشر است که این کیفیت توسط نویسنده، خوانندگان آثار آن ناشر و میزان رضایتمندی مردم قابل بررسی است.

 احترام به مخاطب و حسن خلق:

یک ناشر منتخب، به خواسته های نویسنده و مخاطبان خود به طور منطقی و با احترام می نگرد و با صبر و حوصله سعی در جلب رضایت او خواهد داشت. ناشر باید در تمامی مراحل نشر کتاب ( از زمان بستن قرارداد تا زمان انتشار) با اخلاق نیکو با نویسنده برخورد نماید؛ از جمله این که ناشر نویسنده را تنها تا لحظه انتشار کتاب نشناسد بلکه پس از تحویل کتاب به وی نیز دست از حمایت وی برندارد تا اینگونه, نویسنده نیز برای سپردن آثار دیگر خود به آن ناشر ترغیب شود.

 پایبندی به تعهدات (مسئولیت پذیری):

ناشر منتخب و ممتاز ناشری است که به تعهدات خود در قبال نویسنده پایبند است و بر اساس قراردادی که با نویسنده بسته است عمل می کند. چنین ناشری کتاب منتشر شده را به موقع به ناشر تحویل خواهد داد و به بهانه تورم و غیره قیمت کتاب را تغییر نخواهد داد. از جمله این تعهدات این است که ناشر نسبت به اصلاح کتاب های خراب و تحویل نسخه های سالم و بی نقص به نویسنده متعهد باشد، چرا که برخی ناشران مطرح می کنند که در فرآیند چاپ کتاب حدود 5 درصد ضایعات وجود دارد.چاپ مقاله jcr  البته اگر چه در تولید کتاب نیز مانند هر تولیدی ضایعات وجود دارد اما تعیین میزان و یا درصدی از ضایعات قبل از انتشار کتاب بر خلاف تعهد و به دور از اخلاق است.

 پایبندی به قوانین نشر:

یک ناشر منتخب، به تمامی قوانین نشر پایبند است و مراحل اداری نشر کتاب از قبیل درخواست فیپا، دریافت شماره شابک، چاپ کتاب بعد از صدور مجوز انتشار را به طور قانونی دنبال می کند.

سلامت ظاهری گوسفند

برای تشخیص چاقی یا لاغری با لمس کردن مهره های پشت گوسفند زنده می توان به درصد گوشت و چاق و لاغر بودن گوسفند پی برد. سپس به قسمت دهان و بینی گوسفند را بررسی می کنیم و اگر آبریزش یا ترشحات چرکی دیده شود، می توان به نارسایی ریه گوسفند پی برد. برای اینکه از سلامت کبد گوسفند مطمئن شویم با کشیدن پشم گوسفند آزمایش ساده ای را انجام می دهیم که اگر پشم گوسفند به راحتی کنده شود نشان از نارسایی کبد گوسفند است.

راه دیگر برای تشخیص جگر سالم مشاهده آن پس از ذبح می باشد. گوسفند باید جگری صاف داشته و با برش جگر گوسفند رنگ جگری آن کاملا مشهود باشد. درون جگر گوسفند دو رگ وجود دارد که بعد از برش نباید انگل درون آن دیده شود. ممکن است در برخی موارد بعد از ذبح گوساله یا گاو آهنربایی از درون احشام حیوان یافت می‎شود این آهنربا برای جمع کردن فلزات خورده شده توسط حیوان در ۳ ماهگی گوساله به حیوان خورانده می شود تا از یک بیماری دامی جلوگیری شود و جای نگرانی ندارد.

نشانه های دیگر سلامت گوسفند داشتن جثه قوی خرید گوسفند زنده در تهران ، چشمان براق، پراشتها بودن و پرتحرکی و داشتن پشم و موهای صاف و نرم و لطیف و وجود پوزه مرطوب و خنک است.

مشاهده علائمی چون خارج شدن ترشحات از بینی و چشمها، ورم مفاصل، سرفه، عطسه، سرگیجه، بی اشتهایی، اسهال، لرزش، عدم تعادل عمومی بدن، تب، سقط جنین، لنگش و خارش پوست از نشانه های بیماری و عدم سلامت گوسفند است.

در دام های سالم غشاهای مخاطی در مخاط پوزه، سوراخ های بینی، چشم و پلک ها، دارای درخشش و صاف بوده و رنگ آنها صورتی کم رنگ می باشد اما در برخی بیماریها نظیر زردی رنگ این مخاط ها تغییر کرده و زرد می شوند.

نکاتی برای استفاده از لباسشویی

1- پودر و مایع نرم کننده باید پیش از اینکه برنامه شست و شو آغاز شود به مخزن  اضافه گردد و حین شست و شو نباید مخزن پودر را باز کرد و به آن پودر اضافه کرد. میزان پودری که استفاده می‌شود، رابطه مستقیمی با میزان کثیفی لباس‌ها دارد و باید از ریختن بیش از حد مایع نرم کننده در آن خودداری کرد.


2- لباس‌های خیلی کثیف را نمایندگی تعمیر لباسشویی آاگ همزمان با لباس‌های دیگر نباید داخل دستگاه قرار داد، اینکار باعث می‌شود که میکروب‌های بیماری زا به لباس‌ها انتقال پیدا کنند و آنها را آلوده کنند و باعث ایجاد بیماری‌ها پوستی در انسان شوند.


3- ملحفه‌ها و لباس‌های زیر را نباید با هم داخل دستگاه انداخت، زیرا باعث انتشار میکروب‌ها به سایر لباس‌ها شده و تحریکات پوستی را ایجاد می‌کند که باعث عفونت خواهد شد.


4- اگر ملحفه‌ها داخل لباسشویی شسته می‌شوند باید آنها را با آب داغ و دور ماشین زیاد شست تا تمام میکروب‌های روی آنها از بین برود و با استفاده کردن از آنها دچار بیماری و آلرژی‌های پوستی نشد.


 5- از آنجایی که محیط لباسشویی محیطی مناسب برای تولید کپک‌ها است، برای اینکه رطوبت داخل این دستگاه از بین برود، پس از استفاده باید یک ربع درب آن باز باشد.