دانستنی ها

دانستنی ها

دانستنی ها

دانستنی ها

برترین تولید کنندگان لوله و پروفیل در ایران

تولید کنندگان لوله در ایران به دلیل نیاز روزافزون به لوله در حال افزایش هستند. همچنین ممکن است کنجکاو باشید که تاریخچه صنعت لوله و پروفیل در ایران از چه زمانی آغاز شده است. تولید کنندگان لوله در ایران چه کسانی هستند؟ در این مقاله ، مختصراً به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت.


اولین گام برای تولید فولاد در ایران در سال 1306 برداشته شد ، که در زمان ساخت راه آهن به منظور تأمین نیاز کشور به راه آهن بود. اما در ابتدا به دلیل مشکلات مالی و سپس به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم به صورت نیمه وقت باقی ماند. در سال 1342 با کمک متخصصان سوئیسی اولین کارخانه تولید فولاد در ایران تأسیس شد. پس از آن ، تولید مقاطع فولادی در ایران با سرعت بیشتری ادامه یافت.


با رشد جمعیت کشور و افزایش نیاز به ساخت و ساز و به تبع آن ، نیاز روزافزون به استفاده از لوله ها برای تجهیز این اماکن ، تولید کنندگان لوله ها و مقاطع فولادی در کشور افزایش یافت. این یک لوله مقطعی است که در انتقال مایعاتی مانند نفت ، گاز ، آب و ... نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و در صنایع نفت و گاز ، آب و فاضلاب ، ساخت و ساز و پتروشیمی کاربرد زیادی دارد. 


انواع لوله ها با توجه به روش تولید ، مواد آلیاژی و استاندارد تولید ، در صنایع مختلف مورد استفاده گسترده قرار گرفته است. در بین لوله های مواد مختلف ، لوله گالوانیزه فولادی به دلیل مقاومت بالا ، مقاومت بیشتر در برابر فشارهای مکانیکی و فشارهای سیال ، در صنعت به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.


شرکت لوله و مشخصات سپنتا


شرکت لوله و پروفیل سپنتا به عنوان اولین گروه تولید کننده لوله های فولادی در ایران در سال 1340 به بهره برداری رسید. کارخانه این شرکت در جاده قدیم کرج واقع شده است. با راه اندازی کارخانه اهواز ، تناژ تولید این کارخانه به 300000 تن در سال رسیده است. این شرکت همچنین تولید کننده لوله ها و پروفیل های فولادی گالوانیزه است. محصولات این شرکت شامل لوله های گالوانیزه سبک و سنگین ، لوله های فولادی گالوانیزه براق ، لوله گاز pgco، دیگهای بخار ، لوله های سیاه و لوله های مبلمان است.


گروه صنعتی دارپاد تبریز


کارخانه های گروه صنعتی دارپاد در سال 2001 با ظرفیت 710 هزار تن در سال تأسیس شد. محصولات این کارخانه شامل انواع ورق و لوله های گالوانیزه ، لوله های مبلمان ، آبرسانی و صنعتی ، انواع قوطی های مربع و مستطیل صنعت و ساخت ، انواع پروفیل باز و بسته ، گاردریل و مقاطع خاص می باشد. ظرفیت فعلی این کارخانه با راه اندازی خط تولید جدید بیش از یک میلیون و دویست هزار تن در سال است که یکی از مهمترین تولید کنندگان لوله در ایران است. محصولات این کارخانه طی مراحل تولید به طور مداوم مورد بازرسی قرار می گیرند. بازرسی ها شامل بازرسی بصری و ابعادی ، آزمایش هیدرواستاتیک ، سنبه (مخروط) ، صاف و خم شدن ، بازرسی اولتراسونیک از پوشش گالوانیزه و کنترل وزن است.


شرکت ساخت لوله های دقیق کاوه ایرانیان


شرکت ساخت لوله های دقیق کاوه ایرانیان اولین تولید کننده لوله های بدون درز در بخش خصوصی کشور است که در سال 1998 به بهره برداری رسید. این شرکت تولید کننده لوله های بدون درز (مانیسمان) ، لوله های درز پنهان و لوله های مجاری (کابل های محافظ) است برای کابلهای برق). ظرفیت تولید این کارخانه سالانه 15000 تن لوله بدون درز به روش رسم سرد و 75000 تن لوله بدون درز به روش نورد گرم است. لوله های تولید شده در این کارخانه در صنایع انتقال مواد تصفیه ، خطوط شبکه گازرسانی ، انتقال مایع فشار بالا ، دیگهای بخار ، لوله های دقیق خودرو ، لوله های انتقال فشار هیدرولیک و لوله های گاز شهری مورد استفاده قرار می گیرند.


شرکت تولیدی لوله اهواز


کارخانه های تولید لوله اهواز از سال 1345 به عنوان یکی از اولین تولید کنندگان لوله با هدف تولید لوله های مورد استفاده در خطوط انتقال نفت و گاز فعالیت خود را آغاز کردند. این مجموعه شامل 4 کارخانه تولید لوله و 3 کارخانه تولید لوله می باشد. در این مجموعه فرآیندهای برش ، تولید اکسیژن ، غلتاندن ، گالوانیزه کردن ، اسیدشویی و روغن کاری انجام می شود.


شرکت نورد و لوله سمنان


شرکت کارخانه های نورد و لوله سمنان از سال 93 فعالیت خود را با هدف تولید لوله ، قوطی و پروفیل آغاز کرد. محصولات این شرکت شامل لوله های گالوانیزه ، لوله های کم اندازه ، قوطی و پروفیل ، لوله های سایز بزرگ و ورق های گالوانیزه و رنگی می باشد. ظرفیت این واحد تولیدی بیش از یک میلیون تن در سال است.


فولاد علویجه


فاز اول این کارخانه در سال 1974 در شهرک صنعتی علویجه با ظرفیت 12000 تن پروفیل ساخته شد. در سال 1977 ، فاز دوم این کارخانه با هدف افزایش ظرفیت به 42000 تن راه اندازی شد. در سال 1985 ، با راه اندازی خط تولید جدید ، ظرفیت این مجموعه به 200000 تن در سال افزایش یافت. این کارخانه با تولید لوله های صنعتی ، قوطی های مستطیل و مربع ، پروفیل درب و پنجره و پروفیل باز یکی از برترین تولید کنندگان لوله و پروفیل در کشور است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.